16 / 05 / 2017 Developers

Testy regresji w e-Commerce

Głównym celem działania serwisów e-Commercowych jest prawidłowe i przyjazne przeprowadzanie użytkownika przez proces zakupowy: od momentu zaprezentowania produktu, wyboru konkretnego produktu, aż do płatności zakończonej sukcesem. To właśnie problemy w tym zakresie i przeszkody na etapie przejścia tej ścieżki, mogą zniechęcić klienta, który finalnie może wyjść z naszego sklepu i wybrać inny. Dlatego wprowadzając nowe funkcjonalności do serwisu, należy zwrócić uwagę czy nie pojawiają się błędy takie jak to że klient nie może wykonać takich czynności jak:

  • zalogować czy zarejestrować się do serwisu

  • kliknąć na zdjęcia produktów

  • dokończyć procesu płatności

  • kliknąć na przyciski takie jak dodaj do koszyka czy przejdź dalej

Dlatego dla prawidłowego funkcjonowania serwisu e-Commerce potrzebne jest wykonywanie testów regresji, które pozwolą wyłapać nieprawidłowości i błędy przy wprowadzaniu nowych funkcjonalności. Testy regresji można wykonywać zarówno manualnie jak i poprzez napisane przez testera testy automatyczne. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, które to są już powszechnie znane:

  • testy automatyczne są bardziej kosztowne niż manualne

  • testy manualne są obarczone ryzykiem ‘zmęczenia’ testera, który wykonuje kilkakrotnie tę samą czynność

  • testy automatyczne mogą zostać włączone „na żądanie”, nie wychodzą na przerwy na kawę 🙂

Jednak moim zdaniem, testy automatyczne, szczególnie w e-Commerce nie zastąpią w 100% potrzeby testowania manualnego. Nie można obejść niektórych zabezpieczeń np. Captcha (powszechnie stosowanych przy np. weryfikacji logowania) skryptem testowym, tester jako „żywy” klient sklepu jest też w stanie zaproponować nowe rozwiązania z zakresu UX czy Usability, tak by jeszcze ulepszyć proces zakupowy. Warto mieć gotowe testy automatyczne na powtarzalne procesy na platformie e-Commerce. W test planach nie może zabraknąć przypadków dotyczących:

  • rejestracja użytkownika i zarządzanie kontem

  • zarządzanie zamówieniem

  • zarządzanie zmianą waluty

  • dodawanie do koszyka

  • dodawanie opinii do produktów

  • wyszukiwanie produktów

  • zarządzanie procesem zakupowym (dodawanie, usuwanie produktów, zwiększanie, zmniejszanie ilości produktów)

  • wybór metod dostawy

  • wybór płatności

  • złożenie zamówienie ze zniżkami (np. kody rabatowe, promocje)

Oprócz tego regresja naszego sklepu powinna być przeprowadzona na różnych popularnych przeglądarkach oraz na urządzeniach mobilnych. Dobrze jest również w testach automatycznych sprawdzić, czy działają prawidłowe odniesienia do portali społecznościowych (Facebook, Snapchat, Youtube, Twitter, Instagram itp. itd.), które również od niedawna stały się stałym elementem serwisów e-Commerce.

Najpopularniejszą i powszechnie stosowanym frameworkiem do testów automatycznych jest Selenium, która wspiera Windowsa, Linuxa czy OS X. Korzystając z testów w Selenium — najprościej rzecz ujmując: identyfikujemy elementy na stronie i wykonujemy na nich akcje, takie, jakie robi użytkownik sklepu (kliknięcie elementu, wpisywanie adresu e-mail, powiększanie okna przeglądarki itp.). Wynikiem testu jest to, czy dana akcja została prawidłowo wykonana na stronie (np. czy przy podaniu prawidłowego loginu i i nieprawidłowego hasła, użytkownikowi zostanie wyświetlony komunikat z błędnym logowaniu). Pisanie takich testów automatycznych w np. Selenium WebDriver wymaga znajomości jednego z języków programowania, są jednak rozwiązania takie jak np. Selenium IDE czy Selenium Builder, gdzie można nagrać kroki użytkownika na stronie, a następnie je później odtwarzać.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn