17 / 10 / 2017 Developers

Samodzielna instalacja sklepu opartego na Magento – część IV

W poprzedniej części zakończyliśmy techniczne aspekty wdrażania sklepu. Teraz skupimy się na jego konfiguracji.

Konfiguracja podstawowych parametrów sklepu

Zacznijmy od ustawienia parametrów takich jak nazwa sklepu czy dane kontaktowe. Na potrzeby tego opracowania przyjmiemy, że nazwa naszego sklepu to Mage2Sell (tak żeby trochę spinało się z domeną :)).
Przejdźmy do panelu administracyjnego, do Content -> Design -> Configuration i wybierzmy Global (będziemy zmieniać ustawienia domyślne dla wszystkich widoków sklepu – u nas jest na razie tylko jeden).

Wcześniej już wybieraliśmy tutaj template, którego używamy. Teraz przejdźmy do sekcji HTML Head. Ustawiamy tam kolejno faviconę, domyślny tytuł sklepu, przedrostek oraz suffix tytułu (domyślny tytuł będzie zastąpiony przez np. informację o produkcie, ale przedrostek i suffix będą zawsze doklejane). W sekcji Header ustawiamy logo, wiadomość powitalną oraz alternatywny tekst dla obrazka z logiem sklepu. W sekcji Footer możemy wpisać tekst, jaki widzimy a samym dole naszego przykładowego szablonu. Zauważmy, że w tym miejscu nie jest definiowana stopka – zawiera się ona w osobnym bloku.

Uzupełniamy jeszcze dane w zakładce Transactional emails (dotyczą one wiadomości wychodzących ze sklepu).

Zapisujemy konfigurację.

Przejdźmy teraz do Stores -> Configuration -> General -> General.
Wybierzmy domyślny kraj: Poland (odznaczamy “Use system value” – oznacza to mniej więcej resetuj do ustawień początkowych). Zaznaczmy do których krajów chcemy móc wybierać dostawę (ja wybiorę Polskę i Niemcy). Zaznaczamy w “Top destinations” Poland żeby wyżej pokazywała nam się Polska jako główny kraj. W “State options” możemy zdecydować czy województwo (czy land w przypadku Niemiec) będzie wymagany oraz czy w ogóle się pokaże do wyboru, jeżeli nie jest wymagany.
W sekcji Locale wybieramy język i strefę czasową, zaznaczamy domyślnie kilogramy jako jednostkę masy oraz wybieramy poniedziałek jako pierwszy dzień tygodnia.
W sekcji Store information wstawiamy dane firmy (niektóre elementy powtarzają się z poprzedniej konfiguracji, ale w rzeczywistości są to dane wprowadzane w zupełnie innym kontekście.

Przechodzimy teraz do zakładki Stores -> Configuration -> General -> Currency Setup i wybieramy domyślną oraz dostępne waluty (powiedzmy PLN i EUR).

Dalej w zakładce Store Email Addresses ustawiamy kilka adresów e-mail, jakie będziemy wykorzystywać w komunikacji pocztą elektroniczną. Pamiętaj, że wpisany tutaj adres musi być obsługiwany przez skrzynkę pocztową (np. Gmail będzie pozwalał na wysyłanie wiadomości tylko z takim nadawcą jaki jest email skonfigurowany w module SMTP).

Na pewno chcemy naszym klientom umożliwić kontakt z nami. W tym celu w zakładce Contacts ustawiamy informacje o e-mailach wysyłanych z formularza kontaktowego.

Konfiguracja podatków

Konfiguracja podatków (szczególnie na kilka krajów) może stwarzać kilka problemów. Przejdźmy przez cały proces.
Załóżmy, że w naszym sklepie będą tylko produkty sprzedawane ze stawką 23% VAT, natomiast mogą one być także sprzedane bez podatku jeżeli mamy klienta z Niemiec, który będzie miał zwalidowany numer VAT ID w systemie VIES.
Zacznijmy od klas podatku (czyli czegoś co przypiszemy do produktu, co będzie mówiło jaki podatek zastosować dla danego produktu). Przejdźmy do Stores -> Tax Rules -> Add New Tax Rule. Rozwińmy Additional Settings i tam widzimy 1 gotową klasę podatku dla produktu “Taxable Goods”. Zmieńmy ją dla większej czytelności na VAT 23%.
Powyżej mamy klasy podatku klienta. Dodajmy nową klasę podatku klienta “bez VAT” oraz zmieńmy nazwę tej która już była dodana na “z VAT”.
Po naszych operacjach będziemy widzieli coś takiego:

Wróćmy do listy reguł podatku i usuńmy te, które istnieją (wchodzimy w regułę i “Delete Rule”).
Przejdźmy teraz do stawek podatku – Stores -> Tax Zones and Rates. Usuwamy stare stawki (podobnie jak z regułami). Dodajemy teraz nowe stawki podatku. Potrzebujemy 3 stawki: 23% do Polski, 23% do Niemiec i 0% do Niemiec, zgodnie z poniższymi zrzutami:

Mamy nasze 3 stawki podatku:

Po dodaniu stawek podatku możemy skonfigurować reguły podatku.
Przejdźmy do listy reguł i dodajmy 2 reguły, jedną dla standardowej stawki 23% oraz jedną dla podatku 0% w Unii Europejskiej. Szczegóły na zrzutach poniżej:

I nasze 2 reguły podatku:

Wspaniale, podatki mamy już skonfigurowane. Klienci, którzy będą należeć do klasy bez VAT i będą zamawiać do Niemiec będą mieli towary bez podatku. Pozostali będą mieli doliczone 23% podatku VAT.

Konfiguracja dostaw

Przechodzimy do ustawień dostawy Stores -> Configuration -> Sales -> Shipping Settings. Ustawiamy kraj wysyłki, czyli Poland i możemy podać także pozostałe informacje (ale nie ma to takiego znaczenia jak ustawienie kraju). Będziemy chcieli udostępnić klientom darmową dostawę po przekroczeniu 200 zł kwoty zamówienia. W tym celu należy skonfigurować opcję Free Shipping jak na screenie.

Standardową dostawą będzie kurier, który będzie kosztował zawsze 15 zł. Wybieramy w tym celu Flat Rate. Gdybyśmy chcieli różnicować ceny dostawy za dostawę dla różnych krajów należałoby wybrać Table Rate zamiast Flat Rate. Poniżej parametry dostawy:

Konfiguracja promocji

Tym co nakręca sprzedaż na sklepie są często promocje. Do wyboru mamy 2 rodzaje promocji: katalogową oraz koszykową. Promocje katalogowe to promocje na konkretny produkt lub grupę produktów. Wtedy w koszyku widzimy ten produkt jakby był po prostu tańszy. Promocje koszykowe pozwalają na ustalanie bardziej zaawansowanych reguł promocji. Np. możemy ustawić promocje 10% w przypadku gdy mamy powyżej 10 sztuk jakiegoś produktu w koszyku albo jeżeli mamy w koszyku na raz 2 wskazane produktu. Promocje koszyka mogą być aktywowane automatycznie lub kodem rabatowym (zarówno pojedynczym jak i grupowym). Skupmy się na dodaniu promocji koszyka, która obniży koszt koszyka o 20% w październiku klientom, którzy mają kod promocyjny i wartość koszyka przekroczyła 200 zł. Każdy kod będzie mógł być użyty tylko 1 raz.
Przechodzimy do Marketing -> Cart Price Rules i klikamy Add New Rule.
Podajemy nazwę reguły “20% w październiku” i opcjonalnie dodajemy opis (opis i nazwa reguły będzie widoczna tylko dla administratora, dla klientów będziemy ustawiać nazwę wyświetlaną nieco później). Zaznaczamy na których witrynach będzie dostępna (u nas jest po prostu jedna – “Main Website”). Zaznaczamy grupy klientów, które będą mogły skorzystać z promocji (u nas bez ograniczeń). Wybieramy opcję Specific Coupon i zaznaczamy żeby kody były generowane. Każdy kod będzie mógł zostać użyty tylko jeden raz. Bez ograniczeń na klienta (klient z 2 kuponami będzie mógł skorzystać z promocji 2 razy bez przeszkód). Zaznaczamy datę od i datę do okresu obowiązywania promocji. Dzięki temu nie musimy pamiętać o włączeniu 1 października i wyłączeniu promocji 1 listopada. W sekcji Conditions dodajemy 1 warunek i wybieramy “Subtotal” (czyli wartość produktów w koszyku) jest równe lub większe niż 200 zł. W sekcji Actions wybieramy “Percent of product price discount” i ustawiamy wartość na 20 (czyli 20% zniżki). Dodajemy także nazwę promocji widoczną dla klientów sklepu w sekcji Labels. Szczegóły na screenie:

Zapisujemy promocję przez Save and Continue Edit i przechodzimy do sekcji Manage Coupon Codes (na samym dole). Wypełniamy formularz zgodnie ze screenem (oczywiście parametry możemy dostosować) i klikamy Generate.

Kody muszą być w miarę krótkie (szczególnie jeżeli będą drukowane i rozdawane), ale nie za krótkie żeby nie można było spróbować ich odgadnąć. Do każdego kodu możemy dokleić prefiks i sufiks. Po wygenerowaniu kodów widzimy ich listę w tabelce poniżej formularza ich generowania. Kody możemy wyeksportować w celu dalszej akcji marketingowej (żeby klienci mogli użyć ich na koszyku musimy je przecież im dostarczyć :))

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn