19 / 08 / 2016 Marketing

Podstawy skutecznej walki konkurencyjnej cz. 2

W dzisiejszej odsłonie chciałbym skupić się na konkretnych rozwiązaniach marketingowych, którym warto zwrócić uwagę, aby mieć możliwość skutecznej walki konkurencyjnej. Dodatkowo przytoczę kilka przykładów skutecznej strategii, wykorzystywanej przez gigantów rynkowych.

Z racji, iż studium przypadku samego marketingu jest bardzo rozbudowane, poruszę tylko najważniejsze składowe, które w przypadku e-Commerce mają kluczowe znaczenie, a mam tutaj na myśli:

  • Internet Marketing;

  • Mobile Marketing;

  • Outbound Marketing i Inbound Marketing.

Tutaj warto dodać, że aby firma mogła w ogóle prowadzić walkę konkurencyjną, musi zadbać o wszystkie aspekty związane z bezproblemowym funkcjonowaniem sklepu. Dzięki temu można budować solidną markę oraz zdobywać coraz to większe grono klientów.

Internet Marketing

Podstawy skutecznej walki konkurencyjnej cz. 2 (2)

To po prostu wszystkie działania marketingowe, które są realizowane przy pomocy Internetu. Wśród najpopularniejszych warto wymienić:

  • e-mail marketing – najczęściej newsletter informujący o promocjach bądź o nowościach w asortymencie, ta forma komunikacji często jest postrzegana jako SPAM;

  • social media marketing – wykorzystywanie sieci społecznościowych (Facebook, Twitter, YouTube itd.) do komunikacji z klientami. Jest to stosunkowo tania forma reklamy, która ma często dużo większą konwersję w zestawieniu z innymi formami promocji;

  • SEO (search engine optimization) i SEM (search engine marketing) – oba pojęcia dotyczą promowania firmy w wyszukiwarkach internetowych. Główną różnicą jest to, że SEO dotyczy ciągłego budowania naszej pozycji w wyszukiwarkach tzw. pozycjonowanie strony. SEM natomiast to reklama pojawiająca się na podstronach, najczęściej jest to link sponsorowany umieszczony na 1-szym miejscu po wyszukaniu danej frazy;

  • marketing afiliacyjny – udostępnianie powierzchni reklamowej dla partnerów. W praktyce wygląda to tak, że firma X udostępnia miejsce reklamowe firmie Y przy wcześniejszym ustaleniu konkretnych warunków współpracy. Sposobów podejścia może być kilka i wszystkie zależą tak naprawdę od indywidualnych warunków, te najczęściej spotykane to: zapłata za wejście ze strony firmy X na stronę firmy Y (CPC), zapłata za założenie konta po przejściu ze strony firmy X na witrynę Y (CPA), czy prowizja ze sprzedaży (CPS);

  • marketing referencyjny – forma marketingu, w której klienci rekomendują usługi danej firmy, często dzięki skutecznemu poleceniu danej firmy, klienci uzyskują dodatkowe zniżki, bądź preferencyjne warunki zakupu.

Mobile Marketing

Wykorzystywanie urządzeń mobilnych do reklamowania produktu/usług danej firmy. Najczęstszą formą marketingu w tym ujęciu są SMS-y oraz MMS-y. Jednak wraz z rozwojem technologicznym zaczęto wykorzystywać do tego także aplikacje mobilne. Niektóre z tych aplikacji są dedykowane danym sklepom (Deichmann, H&M, Decathlon), inne zbierają oferty z różnych sklepów, dzięki czemu właściciele tych marek nie muszą poświęcać bardzo dużych nakładów, aby ich oferta pojawiła się także w formie mobilnej.

Do bardziej wyszukanych form mobile marketingu zaliczyłbym dwa stosunkowo nowe podejścia. Są to kolejno in-game marketing oraz location based marketing. Aby w ogóle iść w tym kierunku trzeba zadać sobie pytanie, kto jest odbiorcą naszych usług. Załóżmy, że są to młodzi ludzie w przedziale wiekowym 20 – 40 lat. Z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że osoby będą używały gier mobilnych dużo częściej niż odbiorcy po 50 roku życia. Podana estymacja wiekowa jest bardzo rozległa, dlatego też im target bliższy użytkownikom między 20 – 30 rokiem życia, tym większe prawdopodobieństwo, iż reklama w grze mobilnej przyniesie pożądany skutek.

Outbound i Inbound Marketing

Outbound Marketing nazywamy działania wychodzące poza firmę ukierunkowane do osób, które nie oczekiwały od nas kontaktu. Głównym narzędziem wykorzystywanym niegdyś był telemarketing, obecnie najczęstszą formą są kampanie e-mailowe. W przypadku kampanii e-mailowych trzeba zwracać szczególną uwagę, aby maile wysyłane do potencjalnych klientów nie nosiły znamion spammingu. Jest to o tyle ważne, że biorąc pod uwagę polskie prawo i ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (art. 10 ust. 1 u.ś.u.d.e.), możemy narobić sobie tylko i wyłącznie kłopotów.

Inbound Marketing to z kolei systematyczne zwiększanie naszych szans na możliwość odnalezienia naszej oferty przez samego klienta. Najczęściej przy tej formie marketingu wykorzystywane są narzędzia takie jak: informacje w social mediach, czy SEO i SEM. Oprócz tego coraz większą popularnością cieszy się tzw. Content Marketing. Polega on na budowaniu wartości poprzez różnego rodzaju raporty, wyniki badań czy opisywanie konkretnych przykładów w studium przypadków. Dzięki takim konkretnym treściom, które będą się odwoływały do prawdziwych danych, projektów czy sytuacji, jesteśmy w stanie budować solidne zaufanie, gdyż klienci będą nas postrzegać, jak profesjonalną firmę z bardzo dużą wiedzą.

A rzeczywistość na to…

Podstawy skutecznej walki konkurencyjnej cz. 2 (3)

W dzisiejszych czasach walka o klientów przybiera bardzo różne formy. Przykłady, na których chcę się skupić w pierwszej kolejności, traktują strategię marketingową jako jeden z podstawowych elementów funkcjonowania firmy. Wydają setki tysięcy jak nie milionów dolarów na wypromowanie swojego produktu i zapewnienie jak najdłuższego cyklu życia produktu.

Przykładem takiego podejścia mogą być koncerny samochodowe (np. Volvo) znane z solidności i bezpieczeństwa. Bardzo dobrym posunięciem była reklama z udziałem Jean-Claude VanDamme. Doczekała się ona wielu parodii i niewątpliwie miała swoje “5 minut” w świadomości Internautów.

Kolejnym potwierdzeniem kunsztu i wyczucia po stronie Volvo była reklama ukazująca wytrzymałość samochodu ciężarowego Volvo FMX. Nie byłoby w tej akcji nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że w rolę testera ekstremalnego zamienił się Prezes Volvo Trucks Claes Nilsson.

Innym przykładem podobnego podejścia może być firma Amazon. Bardzo nowoczesne podejście do zarządzania zapewnia firmie stały postęp od wielu lat. Co najważniejsze Amazon, jako niepodważalny lider rynkowy ma możliwość cyklicznego rozwijania oferty i nie spoczywa na laurach. Idealnym potwierdzeniem moich poglądów są posunięcia marketingowe Amazona w postaci reklam promujących:

Amazon Echo

Amazon Prime

Mniej etycznym, aczkolwiek bardzo interesującym podejściem jest marketing porównawczy. Polega on na jawnym postawieniu konkurencji w roli firmy z gorszą ofertą czy produktem, a nawet w roli przegranego konkurenta. Jednak w takim postępowaniu marketingowym trzeba się liczyć z konsekwencjami ze strony firmy, której produkt jest wyszydzany. Jak to mówią ”Kto mieczem wojuje, ten od miecza ginie”.

McDonald’s vs Burger King

 

Pepsi vs Coca Cola

Podsumowanie

Czym w dzisiejszych czasach jest nisza rynkowa? Powoli mam wrażenie, że legendą. Wynika to z faktu, że coraz to ciężej wymyślić coś nowego i budować na tym biznes. Wiele pomysłów wydaje się nowych, ale tak naprawdę jest odnogą tego, co znamy. Stąd, jeżeli stwierdzimy, że lepiej pójść w znanym i sprawdzonym kierunku to wcale nie musi to być zły pomysł.

Musimy tylko wiedzieć, że w przypadku niszy, prędzej czy później pojawi się konkurencja, a przypadku branży powszechnej, konkurencja już na nas czeka.

Tak czy inaczej pamiętajmy “Konkurencja nigdy nie śpi”.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn