17 / 03 / 2015 eCommerce

Płatności w sklepach mobilnych

Ostatni artykuł zamieszczony w czwartek (dotyczący zmian, które planuje wprowadzić google, w algorytmie wyszukiwania) spowodował, że wiele osób napisało do mnie z prośbą o radę i podpowiedź jak rozwiązać problem płatności mobilnych u nich w platformie. Nawet jeśli klienci korzystają ze sklepu w wersji mobilnej, to nadal bardzo mało w tej wersji kupują. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy może być uciążliwy i nieintuicyjny system płatności mobilnych oferowanych przez polskich dostawców. To stanowi ogromny problem dla rozwoju polskich platform sprzedażowych. Z tego względu postanowiłem bliżej przyjrzeć się tematowi płatności mobilnych w polskich i europejskich sklepach.

E-handel w Polsce

Jak pokazują wyniki najnowszego międzynarodowego badania PayPal przygotowanego przy współpracy z Ipsos (przeczytaj), handel mobilny w Polsce rośnie trzykrotnie szybciej niż cały sektor e-Commerce! Przewiduje się, że w 2016 r. Polacy wydadzą blisko 3,5 mld zł, dokonując zakupów przy pomocy urządzeń mobilnych.

Przez ostatnie kilka lat zarówno sektor zakupów dokonywanych w pełnych wersjach sklepów jak i ich wersjach mobilnych charakteryzowały się stabilnym wzrostem. W przypadku rynku mobilnego od 2013 roku widoczne jest stałe zwiększanie wartości zakupów dokonywanych za pomocą tego kanału – od prawie 1,5 miliarda złotych w 2013 roku, do prawie 3,5 miliarda w roku 2016 (według prognoz PayPal). Co warte podkreślenia, jak pokazują przytoczone przeze mnie badania, aż 26% polskich konsumentów dokonujących zakupów online w ciągu ostatnich 12 miesięcy zrealizowało je za pomocą smartfona, a 16% za pomocą tabletu. Jak pokazują powyższe badania w opinii polskich konsumentów jako główną wadę zakupów i płatności mobilnych, użytkownicy tych urządzeń postrzegają niewygodę samego procesu zakupowego i dlatego do zakupów wybierają chętniej takie urządzenia jak komputer czy laptop – twierdzi tak aż 52% kupujących online. Tacy użytkownicy rzadko mają potrzebę kupienia czegoś w drodze – 32% ankietowanych stwierdza, że jest to główny powód niekupowania online. Z kolei aż 25% z nich nie postrzega procesu zakupów mobilnych na swoim urządzeniu jako przyjaznego użytkownikowi. Już niejeden raz na tym blogu wspominałem o tym (np. tutaj), że nasze rodzime sklepy internetowe w wersjach mobilnych nie są przyjazne użytkownikom. Jeśli do tego dochodzi toporny proces zakupowy, to nie dziwi fakt, że Polacy nie chcą dać się przekonać do finalizacji zamówień online przez smartfon lub tablet.

Preferowane metody płatności mobilnych

Wybór różnych metod płatności z poziomu sklepów dostosowanych do urządzeń mobilnych jest obecnie całkiem spory. Poszczególne firmy w roku 2014 prześcigały się w tworzeniu nowych rozwiązań. Powyższe wyniki były do przewidzenia, ponieważ zarówno PayPal jak i PayU to prekursorzy rozwiązań płatności na rynku polskim i światowym. W dalszej części artykułu przyjrzę się bliżej ofercie dostępnych na rynku polskim dostawców usług płatności. Zacznę od tych, którzy są najpopularniejsi, skupię się na ich najważniejszych elementach i przewagach z uwzględnieniem skomplikowania. Pod uwagę wezmę te rozwiązania, których udział w rynku Polskim wynosi powyżej 2% – czyli PayPal, PayU, Tranferuj.pl oraz Przelew tradycyjny.

1. PayPal

Firmy PayPal nie trzeba chyba nikomu przedstawić. Kto chociaż raz dokonał zakupu online, w szczególności w sklepach Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych, spotkał się z system płatności PayPal. Znaczna większość platform sprzedażowych oferuje jako preferowaną metodę płatności PayPal. Wynika to chociażby z faktu, że posiada ona dedykowane wtyczki do większości oferowanych na rynku światowym platform sprzedażowych. To na pewno ułatwia podjęcie decyzji przez właściciela e-biznesu o dokonaniu wdrożenia tej płatności do swojej oferty. Sam proces znacząco nie różni się w wersji pełnoekranowej od tej mobilnej.

Jeśli posiadamy konto PayPal, to z pomocą kilku kliknięć możemy zakończyć proces płatności wcześniej zdefiniowanym sposobem. PayPal chwali się, że sam proces płatności nie powinien trwać więcej niż 6 sekund, jest to na pewno wynik godny pozazdroszczenia. I należy tutaj przyznać, że PayPal postawił bardzo wysoko poprzeczkę konkurencji. Ich system po prostu działa, jest prosty, intuicyjny i co ważne – bezpieczny.

2. PayU

PayU jest największym Polskim graczem, w zakresie świadczenia usług płatności online. Należąca do grupy Allegro marka zyskała popularność właśnie dzięki temu, że oferowany przez nią system jest preferowany przez Allegro i wszystkie podmioty powiązane z tym brandem. Obsługa tak dużej ilości klientów pozwoliła na stworzenie sprawnego systemu płatności mobilnych, które oferowane są zarówno polskim jak i europejskim klientom. Jak wygląda ten proces od podstaw, przedstawia poniższa infografika (źródło materiały marketingowe PayU).

Sama grupa Allegro kładzie ogromny nacisk na popularyzację w Polsce zakupów mobilnych, dlatego też można spotkać liczne promocje za zakupy dokonywane przy pomocy aplikacji Allegro, lub innych sklepów mobilnych, które współpracują z systemem PayU. W trakcie przygotowywania niniejszego artykułu miałem okazję po raz pierwszy skorzystać z tego systemu i muszę przyznać, że system ten działa, choć nie jest on tak intuicyjny i szybki jak PayPal. Widać jednak, że PayU idzie w dobrą stronę, co też pozwala mieć nadzieje na to że w niedalekiej przyszłości na rynku polskim powstanie system, który sprosta wszystkim oczekiwaniom klientów. Na pewno na plus już istniejącego rozwiązania należy zaliczyć fakt, że proces zakupowy został uproszczony do niezbędnego minimum, natomiast pojawienie się dodatkowych funkcji, w szczególności w aplikacji mobilnej, mogą wpłynąć rozpraszająco.

3. Transferuj.pl

Transferuj.pl oferuje dokonanie płatności w sklepach mobilnych tylko przy pomocy tradycyjnego panelu płatności. Sam panel został dostosowany do prawidłowego wyświetlania się na urządzeniach mobilnych, jednak użyteczność tej metody budzi we mnie pewne obawy. Wynika to z faktu, że stajemy przed koniecznością wyboru w pierwszej kolejności banku, następnie wpisania wszystkich danych i dopiero po tym możemy przejść do opłacenia zamówienia. Reasumując droga którą pokonujemy jest taka sama jak w wersji pełnej sklepu, co powoduje, że w wersji mało ekranowej nie jest to wygodne i szybkie. Można mieć nadzieję, że przynależność do grupy Elavon spowoduje w niedalekiej przyszłości  powiększenie oferty firmy o nowe metody płatności. Zwróć uwagę na fakt, że transferuj.pl umożliwia także płatność przy pomocy PayPal, co należy traktować za swoiste ułatwienie i zarazem pokazuje, że transferuj chce stać się graczem wieloplatformowych płatności.

4. Tradycyjny przelew

W moim odczuciu jest to najgorsza z form płatności, jakie można wybrać na urządzeniach mobilnych. Nie wyobrażam sobie jak z poziomu tabletu lub smartfona można płacić za zakupy przy pomocy tradycyjnego przelewu. Mimo wszystko nadal część polskich konsumentów wybiera tą metodę, co jest sporym zaskoczeniem. Jest ona na pewno najbardziej problematyczna i niewygodna.

Podsumowanie

Liczba dostępnych na rynku polskim płatności mobilnych powiększa się. Widać także pewien trend, którym poruszają się najwięksi gracze, czyli umożliwianie klientom dokonanie płatności albo przy pomocy dedykowanej aplikacji, albo  tradycyjnego panelu klienta, dostosowanego do ekranu mobilnego. Z tej dwójki wybrałbym aplikację mobilną. Mój wybór podyktowany jest względami ergonomii, wygody oraz bezpieczeństwa, które w większym stopniu zapewnia dedykowana aplikacja. Mimo wszystko realizacja płatności nawet przy pomocy panelu klienta na ekranie o przekątnej około 5 cali nie powoduje, że ten proces staje się przyjemny i szybki. Dlatego uważam, że przyszłość transakcji mobilnych leży w aplikacjach mobilnych. To wygodne, gdy podczas transakcji uruchamia się np. aplikacja PayPal-a, w której tylko wpisuję swój kod pin, finalizując ją.

Mam nadzieję, że przybliżyłem trochę problematykę płatności mobilnych oraz rozwiązań, z których możemy skorzystać na rynku rodzimym. Jeśli pojawiłyby się jakiekolwiek pytania lub sugestie z waszej strony dotyczące innych metod płatności mobilnych, proszę o pozostawienie komentarza poniżej lub o napisanie maila bezpośrednio do mnie.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn