24 / 11 / 2017 eCommerce

O Saas vs Magento i starym mercedesie

Każdy kto planuje otworzyć sprzedaż internetową lub rozszerzyć swój obecny biznes o nowy kanał sprzedaży musi zadać sobie pytanie, jakiego narzędzia użyć aby przyszła obsługa sklepu była wygodna a dostępne funkcjonalności wychodziły naprzeciw naszym wymaganiom. Wydawać mogłoby się, że odpowiedź jest niezwykle trudna i nie można znaleźć takiego rozwiązania które zaspokaja większość potrzeb przyszłego sprzedawcy internetowego. Ja jednak zapewniam, że dzięki kilku uogólnieniom oraz postawieniu sobie jasnych celów możemy w znacznym stopniu ułatwić sobie wybór, a co ważniejsze, uniknąć wielu problemów i niedogodności które wiążą się z wyborem nieodpowiedniej platformy e-Commerce. Drogi czytelniku, szanuję Twój czas, dlatego zagadnienie tego artykułu będę przedstawiał zwięźle, w tym miejscu obiecuję także, że jeśli dotyczy Cię poruszony tutaj problem, to pomoge Ci zbliżyć się do znalezienia najlepszego rozwiązania.

Kto zadaje sobie pytanie “Saas czy Magento?”

Prowadząc wstępne kalkulacje przed podjęciem decyzji o wyborze środowiska e-Commerce każdy sprzedawca zauważa pewne zalety i wady obu rozwiązań. Nie ulega jednak wątpliwości, że bardzo często osoba która musi zadawać pytanie “Czy Saas czy Magento” to osoba która jeszcze o sklepach internetowych zbyt wiele nie wie, (czasem to naprawdę dobrze, ale rozwinę tę aspekt nieco później). Skąd taka pewna i odważna teza z mojej strony? Rozwiązania Saas są w gruncie rzeczy bardzo różne od tych Open Sourcowych (np. Magento). Różni się bardzo wiele, szczególnie w kwestii finansowej, prowadzenia sklepu i zarządzania tzw. backgroundem. Magento, jako rozwiązanie OpenSource to narzędzie do budowania bardzo zaawansowanego sklepu internetowego. Jest to bardziej wędka, Saas to już ryby.

Różnica jest tak naprawdę zasadnicza, znacząca. Magento to system z bardzo rozbudowanym silnikiem, bardzo elastycznym, dobrze przyjmującym modyfikacje, z ogromnym zapleczem technicznym, z wielką społecznością i ilością dodatkowych modułów idącą w dziesiątki tysięcy. Saas to rozwiązanie jednej firmy która daje nam możliwość abonenckiego dostępu do swojego oprogramowania. Tak nakreślone różnice powinny nam już klarować obraz potencjalnych targetów obu rozwiązań. Grupy docelowe obu rozwiązań różnią się tak bardzo jak same rozwiązania.
Dlaczego Saas i Magento rekomendowane są dla różnych targetów?
Pracodawca który zatrudnia 10 pracowników nie potrzebuje wielkiego biurowca z 14 piętrami, lądowiskiem dla helikopterów i podziemnym, dwukondygnacyjnym parkingiem podziemnym połączonym specjalnym tunelem pneumatycznym z kolejnym biurowcem 2 aleje dalej. Ale z drugiej strony inny pracodawca dla którego pracę świadczy tysiąc pracowników w tylko jednej siedzibie, nie zapewni odpowiednich warunków wynajmując 10 pomieszczeń biurowych o łącznej powierzchni 200m2. Wszystko sprowadza się do skali. Im większy biznes prowadzimy, tym więcej wymagamy od narzędzi potrzebnych do prowadzenia tego biznesu. Ta zasada ma swoje przełożenie także w obszarze e-Commerce.
Odpowiedni wybór platformy sklepu internetowego powinien być podyktowany przede wszystkim wielkością samego sklepu. To jest główny aspekt pozwalający rozdzielić target sklepów Saas od platform Open Sourcowych, jak to w życiu jednak bywa, nie jest to jedyny warunek o którym musimy pamiętać. Kolejna rzecz to przystosowanie aplikacji do swoich potrzeb biznesowych i logistycznych. Im bardziej potrzebujemy “customizować” nasze środowisko, tym bardziej szala wyboru przechyla się w stronę Magento. Tak między starym mercedesem a prawdą, przy Saas nie mamy gwarancji na żadne dodatkowe dostosowanie sklepu do naszych indywidualnych potrzeb, niemniej nadmienić trzeba, że często dostawcy Saas w pewnym stopniu wychodzą naprzeciw potrzebom swoich klientów w obszarze integracji.

Dla kogo Saas?

Saas to przede wszystkim rozwiązanie dla startujących sklepów. Jeśli jesteś świeżym sprzedawcą lub dopiero planujesz spróbować swoich sił w e-Commerce, zacząć powinieneś od rozwiązań Saas. Przede wszystkim dlatego, że najmniej stracisz jeśli jednak noga Ci się powinie, czego Ci oczywiście nie życzę. Świeżo upieczony salesman znajdzie na większości rozwiązań Saas wystarczająco funkcjonalności żeby bez większych utrudnień sprawnie prowadzić swój biznes.

Dla kogo Magento?

Magento to rozwiązanie kierowane w założeniu (ale nie tylko) do średnich i dużych sklepów. Dzięki inwestycji w tę platformę otwieramy sobie drzwi do znacznego zoptymalizowania działania strony, do customizacji produktów, kategorii, ścieżki zakupowej, systemu wysyłkowego i wielu innych. Mamy bardzo wygodną możliwość wyjścia z naszymi produktami za granicę dzięki modułowi Multi Store i Multi Website który pozwala nam zarządzać wieloma sklepami z jednego panelu administratora. Duże firmy decydują się na Magento głównie dzięki możliwościom dowolnego modyfikowania i rozszerzania funkcjonalności. Potrzebujesz systemu ofertowania opartego na tabelkach rabatowych z CRM modyfikowalnych w Panelu Admina ze zintegrowanym systemem Newsletterowym wysyłającym kolejne oferty dla klientów którzy w tym module coś zamówili? Proszę bardzo. Tutaj ogranicza nas już tylko wyobraźnia i potrzeba.

Wady i zalety Saas – podsumowanie

  • Bardzo często dosyć dobre ale ograniczone ilościowo funkcjonalności
  • Narzucone predefiniowane szaty graficzne
  • Łatwość instalacji
  • Łatwość utrzymania
  • Najczęściej intuicyjne UI i panel administracyjny
  • Łatwe dodawanie produktów, kategorii i zarządzanie nimi
  • Niższa cena instalacji i utrzymania
  • Hosting w pełni po stronie providera
  • Za SLA i bezpieczeństwo odpowiada provider

A teraz wady:

  • Brak elastyczności narzędzia
  • Bardzo często dane leżą w rękach providera
  • Brak “zabezpieczenia przyszłości”, dostawca może nam podnieść ceny o 200% i nie mamy dużego pola do popisu w takiej sytuacji. Albo płacimy albo zamykamy interes
  • Brak marki i renomy
  • Nieoryginalny wygląd sklepu
  • Jeśli platforma jest podatna na ataki, to wszystkie sklepy na niej również
  • Problemy wynikające z relacji klient – usługodawca
  • Prymitywny CMS
  • Często dodatkowe koszta instalacji/integracji itp.

Wady i zalety Magento – podsumowanie

  • Produkt eBay – darmowa integracja
  • Marka i renoma (wiele dużych sklepów korzysta z Magento)
  • W pełni dostosowywalny do wymagań i potrzeb
  • Wbudowane przydatne moduły (wiele walut, SEO itp)
  • Mnogość dostępnych modułów dodatkowych
  • Potężne zaplecze techniczne
  • Liczna społeczność
  • Możliwość integracji z wieloma dostawcami i płatnościami
  • Możliwość tworzenia zaawansowanych promocji, rabatów
  • Możliwość bardzo precyzyjnej konfiguracji produktu
  • Rozbudowany system kategoryzacji
  • Rozbudowany system atrybutów
  • Ułatwienia w tworzeniu własnych szat graficznych
  • Bogata baza gotowych szat graficznych (darmowych i płatnych)
  • Multi – store
  • Silnik oparty o framework Zend (PHP)
  • Bogata dokumentacja i popularne technologie jako ułatwienie wdrożenia programistom
  • Perfekcyjna skalowalność
  • Możliwość skalowania silnika na wiele serwerów
  • Bardzo intuicyjny a jednocześnie rozbudowany panel administracyjny (różni się w zależności od wersji 1.x/2.x
  • Bramki do integracji CRM/WMS/ERP itp.
  • Edytor WYSIWYG
  • Rozbudowany system statystyk i raportów
  • Multi – website
  • Systemy lojalnościowe
  • Kupony rabatowe
  • Wiele dodatkowych funkcjonalności których nie znajdziemy na jednym Saas

No i jak wszędzie tak i tutaj kilka wad:

  • Kosztowniejsze wdrożenie i utrzymanie
  • Magento wymaga wykwalifikowanych specjalistów do wdrożenia, modyfikacji i utrzymania silnika
  • Aktualizacje we własnym zakresie
  • Przytłaczająca ilość funkcjonalności dla niedoświadczonych sprzedawców

Stary mercedes

No dobra, to już mniej więcej udało mi się nakreślić, kto powinien rozglądać się za jakim rozwiązaniem. Na temat każdego z rozwiązań Saas jak i samego magento można by opowiadać jeszcze godzinami ale jeśli interesuje Cię szersze omówienie którejś z platform to najlepszym rozwiązaniem będzie znalezienie artykułów i dokumentacji na temat tego wybranego sklepu. Moim zdaniem było rzucić nieco światła na zagadnienie “Saas vsa Magento”.
Zdaję sobie sprawę, że wiele osób może się ze mną nie zgodzić. Wszak co człowiek to inne zdanie, nie mniej przedstawiłem tutaj fakty, obiektywne i niezakłamane. Garść ludzi zarzuci Magento problemy z wydajnością. Dlatego wspomniałem wcześniej o tym, że “czasem lepiej jak ktoś o sklepach nie wie nic”. Mit o niewydajnym Magento wywodzi się jeszcze z czasów kiedy nie było dostępna wersja 2.x bo to właśnie wtedy silnik został całkowicie przepisany i zoptymalizowany. Obecnie o Magento nie można powiedzieć, że jest nieoptymalne. A nawet za czasów Magento 1.x doświadczona agencja była w stanie bez problemu poradzić sobie z optymalizacją silnika.
Ale o co chodzi z tym starym mercedesem? Niech to będzie anegdota kończąca mój wpis… kiedy opowiadam o tym temacie klientom to zawsze w głowie pojawia mi się porównanie, że Saas jest jak stary Mercedes, niby wsiądziesz i dojedziesz ale wymagać od niego nie można… no i gdzie frajda? Pamiętajcie tylko, żeby zanim zadacie komuś takie pytanie, upewnić się, czy ten ktoś nie czasem posiadaczem starego Mercedesa!

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn