16 / 01 / 2017 Marketing

Logo, ważna część wizerunku Twojej firmy

Codziennie bombardują nas logotypy z każdej strony. Patrzymy na nie już od momentu wstania z łóżka, wyłączając budzik w komórce. Idąc dalej szczotkujemy zęby, szczoteczką danej marki, używamy wybranych kosmetyków. Nawet nalewając wodę z czajnika na poranną kawę widzimy nazwę firmy, która go wykonała.

Logo Android kojarzy nam się z robotem, a jak pomyślmy Apple to przed oczami mamy nadgryzione jabłko, zaś czekolada Milka będzie dla nas zawsze fioletowa. Logotyp jest bardzo ważną częścią, my nazywamy to twarzą firmy, która pozwala się z nią identyfikować. Kultowe projekty mają tę szczególną cechę, że zapadają w pamięć na długo. Gdy widzimy dwa żółte łuki w obcym mieście to wiemy, jakiego lunchu możemy się spodziewać.

Jak pisze w swojej książce David Airey:

“Wybieramy produkt na podstawie wartości postrzeganej, a nie rzeczywistej”

Przenosząc swój biznes do internetu musimy również zadbać o swój wizerunek -dlatego nie możemy zapomnieć o elemencie, który nas charakteryzuje. Jeżeli jeszcze nie przemyśleliśmy naszego znaku firmowego, a obecny jest zrządzeniem przypadku, warto się nad tym jak najszybciej zastanowić. Skąd wiedzieć, że nasz projekt jest dobry? Warto to zadanie przydzielić osobie doświadczonej w tej kwestii. Tak samo zastanowił się kiedyś nad swoimi projektami projektant Ditete Rams’s znany ze swoich kultowych przedmiotów dla firm Braun. Stworzył dekalog dobrego designu, który według mnie można odnieść również do projektowania znaku graficznego.

1. Dobre wzornictwo jest nowatorskie

Tutaj warto sobie zadać pytanie, czy logo twojej firmy wyróżnia się na tle konkurencji. Czy jest to kolejny projekt realizowany w oparciu na istniejący już pomysł?

2. Dobre wzornictwo sprawia, że produkt jest użyteczny

Czy twoje logo wygląda równie dobrze w dużej skali co w pomniejszeniu? Logo nie może mieć dużo szczegółów, które giną w pomniejszeniu i być nadal charakterystyczne.

3. Dobre wzornictwo jest estetyczne

Przedmioty, obrazy którymi się otaczamy mają wpływ na naszą psychikę.

4. Dobre wzornictwo sprawia, że produkt jest zrozumiały

Logotyp powinien reprezentować firmę i być z nim związany poprzez historię lub dziedzinę którą się zajmuję. Firma która zajmuję się narzędziami nie może mieć w swoim znaku firmowym kwiatka (oczywiście istniejąc odstępstwa od reguły).

5. Dobre wzornictwo jest dyskretne (skromne)

Wystarczy, żeby logo będzie wyróżniało się jedną cechą na tle konkurencji

6. Dobre wzornictwo jest szczere

Kuszenie klienta obietnicami nie do spełnienia. Jeżeli nasz znak odnosi się do lokalnych tradycji, a nie posiadamy ich. Jeżeli odnosimy się do tradycji narodowych, a nasz produkt nie ma nic z tym wspólnego to nie należy oszukiwać klienta.

7. Dobre wzornictwo jest długotrwałe

Dobre logo nie może się znudzić i musi odporne na modę. Nie będziemy go zmieniać co pół roku. Nie może stracić na swojej aktualności z dnia na dzień.

8. Dobry design jest dopracowane do ostatniego szczegółu

Żaden fragment naszego znaku nie powinien być przypadkowy, ale przemyślany. Zapewne wiele klientów korzystających z usług FedEx nie spostrzegło się widniejącej strzałki pomiędzy literą E a X.

9. Dobre wzornictwo jest przyjazne środowisku

Dobrze zaprojektowanego znaku nie trzeba unowocześniać, dzięki czemu oszczędzamy czas i pieniądze. Nie trzeba wymieniać materiałów reklamowych i nadwyrężać środowiska.

10. W dobrym designie jest tak mało designu, jak to tylko możliwe

Less is more – jak mówił Ludwig Mies van der Rohe. Proste projekty częściej zapadają w pamięć niż te skomplikowane, które trudno opisać jednym słowem.

To tylko kropla w morzu wiadomości, które powinniście wiedzieć na temat projektowania swojego logo. Trendy zmieniają się z dnia na dzień i tworzenie wizerunku swojej firmy wymaga nie tylko dużej wiedzy, ale również czasu i wysiłku.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn