24 / 03 / 2017 eCommerce

Jak zoptymalizować sklep mobilny. Cz.2

Już po raz drugi zajmuję się tematem, związanym z optymalizacją mobilnej wersji strony internetowej. W poprzednim wpisie starałem się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego właściwie mobilna strona jest tak ważna oraz z czego wynikają różnice między korzystaniem z desktopowej, a mobilnej wersji. Myślę, że nikogo nie muszę już do tego przekonywać, dlatego tym razem chciałbym przejść o krok dalej i bliżej zająć się kwestią elementów do optymalizacji oraz tym, na co należy zwrócić uwagę w mobilnej wersji. Żeby jeszcze lepiej wejść w temat i nie być gołosłownym, postaram się przedstawić kluczowe wskazówki w przyjaznej formie, czyli praktycznego poradnika.

Jak poprawić doświadczenia użytkownika w 8 krokach:

1. Interfejs

Istnieje pewna zależność między kolejnością projektowania strony na desktopową oraz mobilną wersję. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest obranie za priorytet mobilnej wersji, a dopiero pod jej kątem opracować koncepcję wersji na komputery stacjonarne. Powód jest prosty i powinien przekonać każdego niedowiarka. Otóż dużo łatwiej jest dodać coś do rozbudowanej desktopowej wersji, niż wyrzucić w uproszczonej mobilnej. Wszyscy znamy jednak realia i to właśnie desktopowa rozdzielczość jest tą pierwszą, do której projektujemy kolejne. Warto jednak pamiętać, że to pierwsza strona jest kluczowa i powinna prezentować atrakcyjność Twojego sklepu oraz konkretne informacje dotyczące twojej oferty. Nie należy jednak przesadzać z ilością informacji. Co za dużo, to niezdrowo, a to właśnie prosta nawigacja jest sukcesem mobilnego e-Commerce.

2. Pamiętaj o specyfice mobile

Przypomnij sobie swoje ostatnie zakupy w mobilnym sklepie, a co istotniejsze, w jaki sposób doszło do ich finalizacji?
Według ostatnich badań, prawa dłoń jest najczęściej używaną do trzymania smartfona i jest jednocześnie najwygodniejszą pozycją do użytkowania smartfona. Nie utrudniaj klientowi zakupów i nie wymagaj od niego odrywania się od swoich obowiązków, by musiał angażować do swoich poszukiwań aż dwóch rąk. To stanowczo za dużo, a konieczność powiększenia okienka, by móc kliknąć “kup teraz” jest poddaniem się walkowerem w walce o finalizację transakcji. Najistotniejsze pola dotyczące kliknięcia oraz wpisania powinny być na tyle duże, żeby nawet w ruchu, czy pośpiechu udało się wykonać zamierzony cel.

3. Formularz nie musi być już koszmarem

Wszyscy od Ciebie czegoś chcą, znasz ten ból? Twój klient spotyka się z tym problemem każdego dnia i ma już tego zdecydowanie dosyć. Wyjdź mu naprzeciw i nie wymagaj od niego wypełnienia koszmarnie długiego formularza, w którym często musi podać dane prawie jak w urzędzie. To jeden z najczęstszych powodów porzucenia koszyka, nie tylko w mobilnej wersji. Możliwość zalogowania się przez portale społecznościowe znacznie ułatwia przejście przez ten etap zakupów. Jeżeli jest to możliwe, podziel wszystkie kroki na sekcje i pomóż użytkownikowi w poprawieniu błędów np. podświetlając je. Wymagaj jedynie niezbędnych danych, na resztę przyjdzie czas później. Dobrym rozwiązaniem jest zaznaczenie pól opcjonalnych oraz podanie klawiatury numerycznej w przypadku podania np. kodu pocztowego. Dobre doświadczenia na etapie formularza zapadają użytkownikowi w pamięci, dzięki czemu staniesz się dla niego wzorem, do którego będzie chciał wracać.

4. Cierpliwość nie jest cechą mobilnych użytkowników

W świadomości mobilnych użytkowników istnieje przekonanie, że prędkość ładowania się strony jest priorytetem, przez co wymagają szybszego czasu reakcji, niż w przypadku desktopowej wersji. Jest to kwestia często poruszana w poradnikach i artykułach branżowych, jednak problem prędkości ładowania się strony jest nadal istotny. Można temu zaradzić w kilku prostych rozwiązaniach np. optymalizując kod, kompresując grafikę, filmy, poprawiając czas odpowiedzi serwera.

5. Wszyscy jesteśmy wzrokowcami

Możemy dywagować nad wieloma aspektami ale bez wątpienia atrakcyjne zdjęcia produktów pozostają kluczowym czynnikiem decydującym o zakupie i to się raczej nie zmieni. Niedocenienie wizualnej prezentacji swoich produktów na stronie sklepu może nas słono kosztować, a nasza konkurencyjna oferta na nic się nam nie przyda. Ciągle musimy pamiętać o specyfice mniejszego ekranu, jednak pomocne jest wprowadzenie zmiennej orientacji powiększonego zdjęcia, która będzie sygnalizowana odpowiednia ikoną. Użytkownik co prawda musi obrócić telefon jednak nie wpływa to znacząco na jego wygodę, a z pewnością zwiększa jakość zdjęcia.
Pamiętamy jeszcze szkolne apele, na których wszyscy staliśmy w białych, eleganckich koszulach? Prezentowaliśmy się w tedy bardzo dobrze i ten sam schemat dotyczy polecanych przez nas produktów. Białe tło oraz detale pozytywnie wpływają na nasze odczucia i korzystniej prezentują użytkownikowi nasze produkty.

6. Zakupy to nie podchody

Dokonując zakupu, czy poszukując odpowiedniego dla nas produktu, często poruszamy się po wielu zakładkach, przez co tracimy orientację, gdzie tak naprawdę aktualnie jesteśmy. Takie szukanie może przywoływać nam na myśl zakupy w jednym z ogromnych centrów handlowych, a o irytacje wówczas nie trudno. Powinniśmy poinformować użytkownika o dalszych krokach oraz ich ilości w przypadku finalizacji przez niego zakupu. Warto rozróżnić kolorami kolejne kroki oraz pozwolić w prosty sposób edytować swoje dane. W internetowym sklepie nie postawimy znaków, jak w przypadku sklepu stacjonarnego ale nie pozostajemy bez szans. Doskonałym rozwiązaniem jest pokazanie w nawigacji, gdzie nasz klient się znajduje, skąd przyszedł i jak może wrócić do poprzedniego okienka. Z takimi ułatwieniami poruszanie się po naszym sklepie będzie płynne jak jazda na łyżwach, a zakupy dla użytkownika staną się jeszcze prostsze.

7. Usprawniaj zakupy

Strona produktowa to jeden z kluczowych momentów zakupowych, najlepszym rozwiązaniem jest pokazanie od razu gdzie może dodać produkty do koszyka, zmienić ich ilość oraz parametry. niedopuszczalne w e-Commerce jest zmuszanie użytkownika do szukania tych funkcjonalności. Must have to wyróżniony kolorem przycisk “dodaj do koszyka”. Może się to wydawać oczywiste, jednak wiele sklepów jeszcze o tym zapomina. Kolejnym etapem w usprawnieniu zakupu jest przeanalizowanie powiadomień, bowiem brak reakcji strony na produkty w koszyku może spowodować jego porzucenie. To wtedy jest odpowiedni moment na pokazaniu klientowi korzyści na wynikających z zakupu oraz zachęcenie go odpowiednimi rabatami np. za dokonanie zakupu w określonym czasie. Nie pozwalajmy uciekać klienta w takim strategicznym momencie, bowiem czekają oni na zachętę z naszej strony, która daje im poczucie, że interesujemy się ich obecnością na stronie i nie zawahamy się użyć nagród.

8. A może tak posortować…

Nie każdy użytkownik, który odwiedza naszą stronę wie czego szuka. Aby ułatwić takim klientom wybór, dobrze jest w łatwy i przejrzysty sposób ułatwić im poszukiwania. Umieszczone w odpowiednich miejscach oszczędzają użytkownikom przeglądanie oferty i nawet jeżeli nie zrobią oni zakupu w tym momencie, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że zrobią to kolejnym razem albo po powrocie do domu.

Nie domyślaj się, przetestuj

Aby uniknąć niepotrzebnego zastanawiania się i domysłów na temat przyjazności naszej mobilnej wersji, dobrze jest skorzystać z darmowego narzędzia Google Developers. W szybki sposób uzyskamy informację, które elementy naszej strony należy zoptymalizować i poprawić.

Podsumowując już temat optymalizacji mobilnej wersji strony internetowej, chciałbym zwrócić uwagę na szereg elementów, które irytują użytkowników, szczególnie gdy traktuje się ich tak samo, jak użytkowników desktopowych. Nie da się ukryć, że czynniki zewnętrzne, które towarzyszą użytkownikom mobilnym, mają ogromny wpływ na ich wymagania, to sama specyfika mobile wyklucza wiele rozwiązań, które występują w wersjach stacjonarnych. Sprawa wydaje się na tyle oczywista, że gdy mamy “przyjemność” z niedostosowaną i nie zoptymalizowaną wersją mobilną, to mamy wrażenie, że po drugiej stronie nikogo nie ma albo nawet nie wie, jak ona wygląda. W końcu nie każdy jest na tyle zdeterminowany, żeby powiększyć ekran strony albo szukać przycisku “Kup teraz”. Jeżeli zastanawiamy się nad uruchomieniem naszego wymarzonego sklepu internetowego, warto jest zadbać o wersję mobilną w pierwszej kolejności. W pozostałych przypadkach zalecane jest natychmiastowe zajęcie się tą kwestią.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
  • Asia

    Hej, dzięki za ten tekst. Jest naprawdę przydatny i przyjemnie się go czyta. Wiele z podanych informacji daje do myślenia i dobrze opisuje obecną sytuację mobile.