03 / 02 / 2015 eCommerce

e-Commerce: Jakie elementy powinny znaleźć się na sprzedającej karcie produktu?

W zeszły wtorek na naszym blogu mieliście okazję przeczytać artykuł o 6 przykładowych kartach produktu, które w naszej ocenie „sprzedają”. Po ukazaniu się tego wpisu otrzymałem wiele pytań, dlaczego akurat wybrałem takie strony i z czego wynika ten wybór.

Otrzymane pytania zainspirowały mnie do napisania kolejnego artykułu. Tym razem, opierając się na badaniach, przedstawię najważniejsze elementy, jakie powinny znaleźć się na dobrze zaprojektowanej karcie produktu. W swoim artykule opieram się na badaniach przeprowadzonych przez firmę MarketingSherpa (Zobacz więcej). Firma zadała pytanie 1827 osobom – marketerom i właścicielom e-biznesów – „Jakie elementy powinny zostać zaprezentowane na karcie produktu?”. Poniżej zamieszczam zestawienie wyników uzyskane w wyniku tego badania:

co_powinno_byc_na_karcie_produktu

Na podstawie przeprowadzonej przez firmę MarketingSherpa ankiety można wyciągnąć 3 bardzo ważne wnioski, które stały się podstawową do zaprojektowania przykładowej karty produktu

Wniosek 1: Im więcej tym lepiej, z małym wyjątkiem

Większość ankietowanych spośród 20 elementów do wyboru zaznaczyła 19 jako takie, które powinny pojawić się na optymalnej karcie produktu. Wliczając w to elementy typu: cena, zdjęcia, opinie o produkcie, aż po materiały wideo. Osoby na co dzień zajmujące się marketingiem i e-Commerce w światowych firmach nie zaznaczyły tylko jednego elementu, jakim jest link do strony zewnętrznej. Można przypuszczać, że to z powodu na niekorzystny wpływ na konwersję – klienci przeniesieni na serwis zewnętrzny mogliby nigdy już nie wrócić na kartę produktu.

Wniosek 2: Dobrej jakości zdjęcia, systemy ocen oraz opinii, wpływają na zwiększenie zaufania klientów do firmy i oferowanych przez nią produktów

Jeśli przyjrzymy się bliżej wynikom ankiety oraz przedstawionym we wcześniejszym artykule kartom produktów, możemy zauważyć, że każda z nich ma unikalne elementy, które wpływają na zasadniczy wzrost lub spadek wyświetleń, co też przekłada się na sukces lub porażkę całego sklepu. Należy cały czas pamiętać, że klient podczas zakupów online, nie może dotknąć ani zobaczyć na własne oczy produktu. Jego zakres percepcji jest ograniczony wyłącznie do informacji, jakie zostaną mu przekazane przez kartę produktu. W celu zbudowania jeszcze większej wiarygodności dotyczącej produktu, jak pokazują badania, bardzo dobrze sprawdzają się wysokiej jakości zdjęcia prezentujące szczegóły produktu, jak i systemy opinii i ocen. Tak jak zauważył jeden z właściciel sklepu, który brał udział w ankiecie, mądrze zaprojektowany system prezentacji produktu, połączony z wiarygodnymi opiniami, potrafi skutecznie złamać bariery ostrożności klientów i wpłynąć pozytywnie na decyzję zakupową. Należy jednak wystrzegać się sytuacji, kiedy na siłę chcemy przekonać klienta do zakupu produktu. Niestety nadal część sklepów stosuje mechanizmy, które dyskredytują je w oczach klientów, mowa tutaj w szczególności o:

  1.  Kasowaniu negatywnych lub nie pochlebnych opinii,
  2. Wprowadzaniu fałszywych recenzji.

Systemy ocen oraz opinii zmniejszają wątpliwości klientów związane z zakupami w sklepie, podnoszą wiarygodność, ale tylko wtedy, kiedy dane tam zamieszczone są szczere i prawdziwe – zarówno te dobre jak i te złe.

Wniosek 3: Sklepy odnoszące największe sukcesy w sprzedaży online, zamieszczają szczegółowe informacje na temat stanów magazynowych i kosztów przesyłki w karcie produktu.

Pytanie „ile to będzie kosztować i na kiedy to dostanę”, jest jednym z ważniejszych pytań, jakie zadaje sobie klient podczas zakupów w sklepie internetowym. Odpowiedź na to pytanie staje się jednym z ważniejszych elementów, jakie powinny znaleźć się na stronie internetowej. Dlatego też nie dziwi fakt, że osoby zarządzające największymi sklepami internetowymi na świecie, umieszczają już w karcie produktu informację na temat czasu, ilości sztuk towaru na magazynie i kosztu dostawy produktu.  Jednak to, co bardzo ważne i musi być w tym momencie podkreślone, to fakt, że około 1/3 badanych uważa ten element za taki, który decyduje ostatecznie o zakupie danego produktu. Taki wynik pokazuje tylko, jak dużo pracy czeka jeszcze właścicieli sklepów. Chyba nie ma nic bardziej frustrującego dla klienta, jak przykra niespodzianka w postaci zawyżonego kosztu dostawy dopiero po dodaniu produktu do koszyka. Dokładnie to samo dotyczy czasu realizacji zamówienia. Większość osób w tym momencie zadecyduje o porzuceniu koszyka, a firma pożegna się z klientem, który już więcej nie wróci.

Podsumowanie

Wyniki przedstawionych badań dają podstawę do tego, co powinno zostać umieszczone w karcie produktu, jednak nie odpowiadają jednoznacznie co powinno być umieszczone w Twoim sklepie internetowym. Nie można tych danych traktować jako wiedzę uniwersalną, raczej jako wskazówki które elementy powinniśmy wziąć pod uwagę. Co więcej, efektywna karta produktu nie powstanie bez skutecznych badań z potencjalnym jak i obecnymi klientami. Odpowiedzą one jednoznacznie, które z elementów karty produktu mogą wpłynąć na sukces twojego e-biznesu.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn