24 / 02 / 2015 eCommerce

6 Inspirujących Wezwań do Akcji

Już niejeden raz poruszałem na blogu temat strony głównej, karty produktu i ich udziału w procesie zakupowym. Po ukazaniu się tych artykułów, otrzymałem liczne wiadomości od was z prośbą o napisanie kolejnego, który skupi się na poszczególnych detalach strony głównej w kontekście procesu zakupowego. Niniejszy artykuł będzie pierwszym z serii, który będzie dokładniej przyglądał się poszczególnym elementom strony głównej, karty produktu i analizowała ich wpływ na decyzję zakupową. Jako pierwszy zostanie poruszony udział „wezwań do akcji” na stronie głównej, wraz z przykładami, które w ciekawy sposób zachęcają do dodania już z poziomu frontu platformy e-Commerce produktu do koszyka, ewentualnie do przejścia do dedykowanej karty produktu.

Każdemu sprzedającemu zależy, by strona główna jego sklepu była wyróżniająca się na tle konkurencji i rzucała klienta na kolana wywołując efekt WOW. Jednak często okazuje się, że sama oprawa graficzna oraz prawidłowo zbudowany przekaz nie wystarczą do zapewnienia wzrostu konwersji. W konsekwencji sklep zamiast zarabiać zaczyna działać na granicy opłacalności, a niejednokrotnie przynosi straty. Odpowiedzią może być źle sformułowane i zaprezentowane wezwanie do akcji.

Czym jest call to action?

Przemyślanie zbudowane call to action mówi klientowi, co robić w sklepie, gdzie kliknąć, co kupić. Idealnie, dzięki dobrym CTA każdy, kto odwiedzi Twój sklep, doda w nim produkt do koszyka i zrobi to, czego oczekujesz. Najbardziej oczywistymi i spotykanymi CTA są hasła „Kup Teraz”, „Dodaj do Koszyka”, które można zobaczyć na stronach głównych wielu platform e-Commerce. Czy w takiej sytuacji, skoro wszyscy mają to samo, takie CTA działa i jest skuteczne? Nie udało mi się znaleźć badań, które jednoznacznie potwierdziłyby lub zaprzeczyły ten fakt, ale można wyjść z założenia, że efektywność takich działań staje się coraz niższa.

Jak w takiej sytuacji stworzyć Efektywne CTA

Ograniczenie czasowe – Zwiększa Konwersję

Kiedy kupujący czuje, że dana okazja ograniczona jest czasowo, skupia się na jak najszybszym podjęciu decyzji zakupowej. Na wielu platformach sprzedażowych można spotkać się z wyprzedażami sezonowymi, ofertami dnia, tygodnia, ewentualnie godziny.

Jak pokazują liczne przykłady, odpowiednio przygotowana kampania potrafi zwiększyć konwersję aż o 332% (http://conversionxl.com/creating-urgency/). Jest to na pewno ogromny zastrzyk klientów oraz pieniędzy dla Twojego e-sklepu.

Testuj różne kolory

Nie ma jednego konkretnego koloru, którego użycie zapewni Twojej platformie e-Commerce wzrost sprzedaży. Mimo to, na pewno:

  •      Jeżeli tłem jest obrazek – używaj białej ramki, dzięki czemu przycisk stanie się bardziej czytelny i widoczny.
  •      Unikaj negatywnych kolorów – czerwony kolor jest zarezerwowany dla akcji negatywnych.
  •      Unikaj używania „zwariowanych” kolorów lub animacji przycisków, niepotrzebnie rozpraszających klientów.

Używaj prostych przycisków i nieskomplikowanych haseł

Istnieje wiele badań (http://blog.crazyegg.com/2012/11/08/lessons-eye-tracking-studies/), które pokazują, że dobry przycisk wezwania do akcji powinien kierować klienta bezpośrednio do konkretnego etapu procesu zakupowego. Sam jego wygląd nie powinien być skomplikowany, podobnie jak i treść zawarta na nim ma być jednoznaczna i sugestywna, np. „kup”, „dodaj do koszyka”, „kup teraz”. Ciekawym pomysłem jest dostosowanie przekazu zawartego na przycisku do specyfiki Twojej branży. Jeśli np. sprzedajesz kawy, to zamiast używać prostego przycisku „Kup teraz”, spróbuj wprowadzić pewną odmianę, typu „Zaparz ją”.

Banery są bardzo ważne dla Twojej strony głównej

Banery, mogą zostać użyte w celu jeszcze lepszego uwypuklenia produktu. Badania przeprowadzone przez Uniwersytet Notre Dame (http://erikrunyon.com/2013/01/carousel-stats/) pokazują, że pierwsze zdjęcie które pojawi się na stronie skupia na sobie uwagę 84% odwiedzających sklep.  Dlatego tez ważne jest, aby wszystkie takie elementy były prawidłowo podlinkowane do odpowiadających im produktów, ewentualnie do procesu zakupowego.

Zawsze musi być widoczny

Staraj się tak projektować poszczególne elementy strony głównej, aby przyciski CTA były zawsze widoczne dla kupującego. Nawet wtedy, kiedy przewija stronę w dół lub w górę, wszystkie przyciski dotyczące procesu zakupowego muszą być odpowiednio uwypuklone i skupiać uwagę kupującego.

Przykłady

Beastmode Apparel

Mogłoby wydawać się że ta strona jest zwyczajna. Taki też był przypuszczalnie zamysł projektantów. Warto jednak zwrócić uwagę na użyte złote i czarne elementy, pod którymi znajduje się bardzo sprytnie „przemycony” przycisk przejścia do procesu zakupowego. Dzięki takiemu zabiegowi, zaraz po spojrzeniu na baner, wzrok najpierw skupiony zostanie przez złote napisy, a później przejdzie mimowolnie na przycisk „Shop Now”.

Sriracha 2 Go

Patrząc na stronę główną sklepu, elementami rzucającymi się w oczy są mała buteleczka z breloczkiem oraz przycisk „Buy Now”. Dzięki temu wiesz dokładnie co kupujesz i co musisz nacisnąć, aby dodać produkt do koszyka. W efekcie nikt nie ma wątpliwości co należy zrobić, aby otrzymać ten wyjątkowy produkt. Reasumując – patrząc na stronę główną wiesz dokładnie jak produkt wygląda, jak działa i jak go dostać – prosty i czytelny przekaz, który nie zostawia chwili na wątpliwości.

Bixbi Pet

Zwróć uwagę na użyte kolory na stronie głównej sklepu, kontrast pomiędzy przyciskiem „purchase now”, a pozostałymi elementami i także na użyte pogrubienia. Te wszystkie elementy mają za zadanie skupienie uwagi klienta na najważniejszych elementach sklepu i zarazem podjęcie szybkiej decyzji zakupowej. Ciekawy jest też zabieg marketingowy z postawą psa. Przekaz jest tu jednoznaczny.

Department od Motivation

Podany przeze mnie przykład działa m.in. dlatego, że wszystkie najważniejsze elementy i CTA, znajdują się zawsze przed klientem. Zaczynając od banera, który informuje jaki produkt kupuje, jak on wygląda i gdzie dokładnie kliknąć, aby go dostać.

Carry On Cocktail Kit

Przykład tego sklepu jest jednym z ciekawszych pomysłów na sprzedaż produktu, o którym chyba mało kto myśli podczas podróży samolotem. Jednak jeśli już pojawisz się na stronie sklepu, to małe prawdopodobieństwo, abyś go nie zakupił. Pomijając kwestię bardzo ciekawej prezentacji produktu, szaty graficznej, która nawiązuje do oferowanego rozwiązania, klient po wejściu na stronę główną od razu widzi jak wygląda produkt, który zamierza kupić. Przewijając stronę w dół uczestniczy w procesie otwarcia opakowania  i poznania tego, co kryje ono w środku. Jest to genialny przykład tego, jak klient prowadzony jest za rękę przez cały proces zakupowy. Na plus zasługuje w tym przypadku na pewno ciekawa prezentacja produktu oraz sam pomysł i sformułowane wezwanie do akcji.

Grovemade

Firma Grovemade specjalizuje się w produkcji wyrobów z drewna, postawiła na promocję swoich rozwiązań poprzez przepiękne zdjęcia produktów umieszczonych na banerze. To strategia firmy wezwania do akcji. Mówiąc kolokwialnie, „aż się chce kliknąć”. Co ważne, klient nie tylko chce, ale też dokładnie wie, gdzie kliknąć, nic go nie rozprasza – górna belka jest uproszczona do minimum, dzięki czemu cała uwaga klienta skupiona jest na banerze.

Podsumowanie

Podane powyżej przykłady nie są panaceum na to, jak zbudować skuteczne wezwanie do akcji, natomiast na pewno mogą być ciekawym pomysłem na to, jak namówić klienta do tego, aby zrobił to, co chcesz. Staraj się testować różne rozwiązania, kolory, teksty, zdjęcia, kształty i znajdź ten przekaz który najlepiej działa na osoby odwiedzające Twój sklep. Nie popełniaj błędu, który robi większość sklepów, bądź dynamiczny, często dokonuj zmian. Utrzymuj efekt WOW, klienci lubią być zaskakiwani.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn